Samling av interaktioner som görs med erbjudande verksamhet.
Beskrivning
Kundresan utgör de olika kontakttillfällen som inträffar på vägen. Vanligtvis sker inte ett köp vid ett och samma tillfälle. Kundresan handlar om mer än att bara bli kund eller att genomföra ett köp. Den sträcker sig över flera stadier, från medvetenhet till förespråkande. Kundresor beskrivs alltid från kundens perspektiv.
Exempel
Exemplen utgår från ett bankkort, t ex VISA-kort.
Exempel på kundresor i stadiet Köpa :
- Ingå avtal
- Ansöka om kredit
- Betala
- Få leverans
Exempel på kundresor i stadiet Använda:
- Köpa vara i butik
- Ta del av bonusprogram (VISA:s)
- Anmäla förlust av kort
- Följa upp privatekonomi
Länkar
Förmågeomgivningsbeskrivning (FOB)
Implementeringsomgivningsbeskrivning (ImpOB)
Processomgivningsbeskrivning (POB)