Avsnitt 4: Objekt, nivåer och strukturer

Publicerad den 2025-07-17
Patrik Hallén


Sammanfattning

I detta avsnitt pratar vi om varför objekt, nivåer och strukturer är grunden för hållbar verksamhetsarkitektur. Du får höra hur objektorientering skapar tydliga byggklossar som går att återanvända och hur du undviker kaos genom att jobba på rätt detaljeringsnivå. Perfekt för dig som vill bygga modeller som både är begripliga och kraftfulla!

Transkript

Patrik:
Välkommen tillbaka till Prime Aark-podden. Jag heter Patrik Hallén, och idag ska vi prata om något som är helt grundläggande för att lyckas med verksamhetsarkitektur – nämligen objekt, nivåer och strukturer. Det kanske låter torrt, men jag lovar, det här är en av de viktigaste pusselbitarna för att inte gå vilse när du ska beskriva en verksamhet. För problemet är att många börjar rita diagram direkt, utan att tänka på vilka byggklossar de egentligen har att jobba med. Och då blir det ofta en röra. Det är som att försöka bygga ett hus utan att veta vad som är tegel, vad som är trä och vad som är betong. Allt blandas ihop, och ingen förstår vad som är vad.
 
Elin:
Men Patrik, måste man verkligen hålla på med objekt? Kan man inte bara rita det man vill visa?
 
Patrik:
En jättebra fråga, och jag förstår precis hur du tänker. För det är klart att du kan rita vad som helst. Du kan rita boxar, pilar och cirklar tills whiteboarden är full. Men frågan är – vem förstår vad du menar? Och kan någon annan ta vid efter dig och fortsätta bygga på dina modeller? Det är där objektorientering kommer in. I Prime Aark bygger vi allt på objekt. Ett objekt är helt enkelt en tydligt definierad byggkloss som representerar något i verksamheten – till exempel en process, en applikation eller en informationsmängd. Det viktiga är att varje objekt har en specifik betydelse, en tydlig plats i strukturen och ett unikt namn. Det gör att modellerna blir begripliga, även för någon som inte själv har ritat dem. Och det gör det möjligt att återanvända samma objekt i olika modeller, utan att skapa dubbla sanningar.
Låt mig ta ett exempel. Tänk dig att du jobbar med en processmodell för rekrytering. Där finns ett objekt som heter “Granska ansökan”. Det är en aktivitet i processen. Det objektet kan du sedan återanvända i en annan vy där du visar vilken applikation som stöder den aktiviteten. Och i en tredje vy kanske du visar vilken information som används när ansökan granskas. Alla de här vyerna pratar om samma objekt, men ur olika perspektiv. Det är det som gör objektorientering så kraftfullt. För Anna, som jobbar som verksamhetsutvecklare, betyder det att hon kan prata om sina processer på ett sätt som också går att koppla till system och data, utan att hon behöver bli IT-expert. För Johan, som konsult, innebär det att han kan bygga modeller som både är pedagogiska för kunden och tekniskt hållbara backstage. Erik, som verksamhetsarkitekt, älskar objektorientering eftersom det gör hans liv enklare när han ska hålla ordning på hundratals samband. Och Lena, som leder sitt EA-team, behöver objektorienteringen för att skapa en gemensam spelplan där alla kan jobba på samma sätt.
 
Elin:
Men Patrik, hur detaljerad ska man vara? Är inte risken att man fastnar i för mycket detaljer när man pratar objekt och nivåer?
 
Patrik:
Jättebra fråga, och där är vi inne på nästa viktiga punkt – nämligen nivåer. För Prime Aark handlar inte bara om vilka objekt du använder, utan också på vilken nivå du beskriver dem. Tänk dig att du ska visa en karta över Sverige. Om du zoomar ut jättemycket ser du bara landsgränser, kanske några stora städer. Det är ungefär som att beskriva verksamheten på en väldigt hög nivå. Zoomar du in ser du län, kommuner och vägar. Ännu mer inzoomat ser du kvarter, hus och kanske till och med vilka butiker som ligger på en gata. Inget av det är fel – men du måste välja vilken nivå som är relevant för just det du vill visa. I Prime Aark jobbar vi med standardiserade nivåer som hjälper dig att veta hur mycket detaljer du ska ta med. För Anna räcker det ofta med en översiktskarta som visar de stora dragen. För Erik kan det ibland vara nödvändigt att gå ned på husnivå, för att förstå exakt hur systemen hänger ihop. Nyckeln är att aldrig blanda nivåer i samma bild. Då blir det bara rörigt. Och risken är att folk sitter i möten och pratar om helt olika saker – utan att ens märka det.
I nästa avsnitt kommer vi prata om MECE-principen, som handlar om hur du bygger strukturer där allt får plats, utan att saker överlappar eller hamnar mellan stolarna. Det är en princip som förändrat hur vi på Prime Aark tänker kring modeller, processer och information. Tack för att du har lyssnat idag. Jag hoppas du börjar se varför objekt, nivåer och strukturer är grunden för att skapa modeller som håller – och som faktiskt går att använda i verkligheten. Välkommen tillbaka till Prime Aark-podden.

Länkar

🎧 Lyssna på Spotify
📱 Öppna i Prime Arch-appen

Nivåer

Nyttor ur olika perspektiv och behov av nivåer